"Nullás igazolás", nyilatkozat a közös költség tartozásról

kepviselet 2013.07.10. 16:37

A társasházi törvényben az áll, hogy a tulajdonos kérésére a közös képviselő köteles kiállítani egy nyilatkozatot a közös költség hátralékról, illetve arról, hogy nincs hátraléka. Sajnos nem kötelező ilyen igazolás kérése az ingatlan átruházásakor.
Ezt a nyilatkozatot a köznyelvben "0-ás igazolásnak" nevezik.

Az igazolás tartalmazza a fennálló tartozás pontos összegét, és az időszakot, amelyre nézve kiállítják, a közös képviselő aláírását, a kiállítás dátumát. Pl.: Alulírott közös képviselő igazolom, hogy a 2. emelet 2. számú lakásnak 2013. július 31. napjáig 5 000 forint tartozása áll fenn.

Fontos megjegyezni, hogy minden a társasház által követelt fizetési kötelezettségre nézve kerüljön kiállításra a nyilatkozat. Ha a közgyűlés megszavazott célbefizetést, vagy például a vízfogyasztás utólagosan kerül elszámolásra előleg fizetés mellett, akkor a tényleges fogyasztás alapján készítsük el az elszámolást.

Amennyiben kiállításra kerül egy ilyen nyilatkozat, akkor természetesen a közös képviselő felelős annak tartalmáért. Amennyiben a kintlévőségek behajtása folyamatos, akkor 3 hónapot meghaladó tartozás esetén a közös képviselő megkeresése nélkül is fény derülhet a tartozás tényére, hiszen a tulajdoni lapon bejegyzésre kerül a jelzálogjog.

Sok esetben nem kérik az igazolás kiállítását, mivel sajnos nem kötelező. Amennyiben van tartozása az albetétnek, akkor az minden szereplőnek kellemetlenséget okoz. Van olyan társasház, melynek az SzMSz-ben rögzítik, hogy a tartozás az aktuális tulajdonost terheli. Van olyan álláspont, hogy azt a tulajdonost terheli, aki a fizetési kötelezettség keletkezésekor a tulajdonos volt. A társasház közösségének minden esetben kellemetlenséget okoz a behajtás körülményessége.

Amennyiben az adás-vételi szerződés megkötésekor az eladó nyilatkozik arról, hogy az ingatlan per-, teher- és igénymentes, ez a kijelentés a közös költségre is vonatkozik. Amennyiben az állítása nem fedi a valóságot, akkor rosszhiszeműen félrevezeti a vevőt.

Sok esetben viszont úgy vélik, hogy a vevő felelőssége is megállapítható, hiszen nem volt elég körültekintő, nem bizonyosodott meg arról, hogy fennáll-e valamilyen tartozás.

Amennyiben az eladó nem ismeri el a tartozást, illetve nem sikerül rendezni a problémát, akkor polgári peres eljárásra kerülhet a sor.

Az előbbiekből kiderül, hogy ez a témakör nincs eléggé leszabályozva, így mindenképpen ragaszkodjunk a 0-ás igazolás kiállításához, a tények tisztázása érdekében.

süti beállítások módosítása