Társasházkezelés - Fizetési módok

kepviselet 2013.06.28. 11:34

A legjobb megoldás, ha a rendszeres átutalási megbízást választják a tulajdonosok. Akkor nem fordul elő, hogy elfelejtik befizetni a közös költséget, illetve a társasház számláján is szinte azonnal megjelenik befizetés. Az eseti átutalás is jó megoldás, ez esetben figyelni kell, hogy minden hónapban megtörténjen, az esetleges pótbefizetés vagy közös költség változás könnyen lekövethető.

Lehetőség van a bankfiókban pénztári készpénzbefizetéssel közvetlenül a számlára fizetni. Ez a módszer abból a szempontból hasonlít a postai befizetéshez, hogy személyesen el kell menni és készpénzben befizetni az adott összeget, de mindenképpen költséghatékonyabb a társasház szempontjából.

A postai „sárga csekkes” fizetési mód kevésbé jó társasházi szempontból. Egyrészt hosszabb az átfutási idő, másrészt felszámít a bank „postai közreműködési” díjat, ami társasház szinten jelentős összeget tesz ki (értéke változó lehet, mivel a csekkenkénti alapdíjon felül az összeg meghatározott százalékát is felszámítják).  A könyvelést is megnehezíti ez a módszer, egyrészt a befizetést igazoló szelvény másolatát külön postázva kapja meg a közös képviselet, másrészt sajnos sokszor olvashatatlan a befizető neve és a lakás száma.

Van még egy alkalmazott fizetési mód, a házi pénztárba való befizetés. Egyértelműen ez a legkevésbé biztonságos megoldás. A készpénz kezelés esetén, különösen, ha nagy összegű befizetéseket, vagy sok albetét kezelnek ilyen módon. Ez esetben előfordulhat az, hogy elszámolják a visszajárót, elírják az analitikában, stb. Az előző befizetési módszereknél ez nem fordulhat elő, egyrészt a fent említett közreműködők (posta, bank) ezzel foglalkoznak ki tudják szűrni például a hamis bankjegyet, másrészt van egy befizetés igazolás harmadik féltől (!). Elvileg a házi pénztárba történő befizetésről is készül bizonylat (pénztár bevételi), de sajnos van ahol csupán egy kockás füzetben vezetik.. Azt is kevesen tudják, hogy amennyiben ezt a módot alkalmazzák, akkor kellene lennie egy pénztár kezelési szabályzatnak is. Ebben pontosan meg kell határozni a pénzkezelés szabályait, például, hogy mekkora összeg lehet a pénztárban, hogyan kell tárolni a pénzt, milyen számlára, és milyen időközönként kell befizetni az adott összeget, ki kezelheti, stb.

Bármelyik befizetési módot választják is a tulajdonosok, mindenképpen célszerű feltüntetni a lakás számát (emelet, ajtó) ez esetben egyértelműen beazonosítható a befizetés, akkor is, ha mondjuk a bérlő fizet, és az ő neve jelenik meg. Mindenkinek sokkal egyszerűbb ez a módszer, hiszen egy esetleges könyvelési hiba következtében egyszerűen visszakereshető és beazonosítható a tévedés, és így elkerülhetők a nem könyvelt tételekből adódó félreértések.

süti beállítások módosítása